Dota 2

Alunperin Warcraft III -pelin custom pelimuotona ollut Dota (Defence of the Ancients) nousi aivan järkyttävään suosioon. DotA tarjosi pelaajille täysin uudenlaisen pelimuodon, jollaista ei ollut aikaisemmin oikeastaan nähty. Viiden pelaajan joukkueet kohtasivat toisensa taistelu areenalla, jossa tekoälyn ohjaamat pikku apulaiset tekivät loputonta työtä joukkueensa eteen. Erilaiset sankarit vahvistettuina erilaisille kyvyillä ja taioilla toivat mielenkiintoista haastetta. Lopulta Valve osti pelin oikeudet, sekä pelimuodon kehittäjän tietoisuuden itselleen, ja valmisti sekä julkaisi Dota 2:en. IceFrog nimellä tunnettu DotA:n kehittäjä ei ole vielä tänä päivänäkään julkaissut oikeaa identiteettiään, ja nykyään hän työskentelee Valvelle Dota 2 pelin parissa. 

Dota 2 perusidea 

Kyseessä on MOBA strategiapeli, jossa kaksi viiden hengen joukkuetta taistelee vastakkain pelikartalla. Kartalla on kaksi puolta; Radiant ja Dire. Radiant aloittaa vasemmasta alakulmasta, ja Dire oikeasta yläkulmasta, ja näiden välillä kulkee kolme polkua (top, mid & bottom), joiden läpi joukkueet kulkee tuhoten puolustuksia ja lopulta vastustajan Ancientin (päärakennus). Voittaja on luonnollisesti se, joka tämän pystyy ensimmäisenä tekemään.

Jokainen pelaaja valitsee itselleen pelissä sankarin, jota hän ohjaa. Sankareita on pelissä yli sata, ja niillä jokaisella on yksilölliset taidot, joita pelaaja pääsee käyttämään. Sankarit voi jakaa karkeasti neljään; Mid, Carry, offlane ja support (x2). Taitoja saa enemmän käyttöön, kun sankarin taso nousee pelin kuluessa. Pelissä on loputtomasti erilaisia strategioita, jotka rakennetaan aina sankari valintojen ympärille, toiset tähtäävät siihen, että peli loppuu nopeasti (15-20min), toiset taas luottaa siihen, että tiukalla puolustuksella läpi ottelun voitto saadaan raavittua kotiin late-gamessa (30min+). Pisimmillään yksi ottelu saattaa kestää lähemmäs kaksi tuntia, mutta keskiarvoltaan ottelut ovat noin 30-40min luokkaa.

Dotassa on myös esineet tärkeässä roolissa, pelaajat keräävät rahaa toiminnoilla pelin aikana, ja ostavat erilaisia esineitä, jotka vahvistavat sankaria ja sen taitoja olennaisesti. Täten resurssien kerääminen on elintärkeässä roolissa, ja varsinkin carry ja mid pelaajat keskittyvät esineiden hankintaan, kun supporttien rooli on auttaa siinä. Vastustajien sankarien tappamisesta saa myös paljon rahaa, sekä kokemuspisteitä, jotka vahvistavat sankarin kehitystä.

Dota2 on noussut myös suurien lehtien otsikoihin, sillä sen vuosittaisen The International turnauksen palkintopotit ovat JÄTTIMÄISIÄ. Esimerkiksi vuonna 2017 vuoden turnaus rikkoi jälleen ennätyksen, kun palkintopotti oli karvan vajaa 25 miljoonaa dollaria, josta voittajat kuittasivat itselleen reilun kympin. Yksi 2017 vuoden voittajajoukkueen Team Liquidin pelaajista oli Suomalainen Lasse “MATUMBAMAN” Urpilainen. Matun lisäksi Jesse “jerAx” Vainikka sekä Topias “Topson” Taavitsainen ovat olleet voittamassa The International turnausta. Jälkimmäisenä mainitut nimet nimittäin voittivat joukkueensa, OG Esports, kanssa vuoden 2018 turnauksen. 

Teemu Maarela image
Teemu Maarela Maarela [email protected] Head of Esports

Teemu Maarela is an all around esports guy, who is desperately in love with Dota 2. He is the Head of Esports of the company and contributes to Esports Vikings in Finnish and English.

Gdpr Image

Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi

Painamalla mitä tahansa linkkiä sivustollamme, annat hyväksyntäsi evästeiden käytölle.