Esports vedonlyönti

Viimeisen parin vuoden aikana elektroninen urheilu, tai kansainvälisesti esports, on noussut pinnalle ihan tosissaan, ja siitä on alkanut kiinnostumaan koko ajan suurempi yleisö. Vedonlyöjille tämä on tuonut lisää tekemistä, sillä nykyään eurheilusta pääsee lyömään vetoa samalla tavalla, kuin jääkiekosta, jalkapallosta, tai mistä tahansa perinteisestä urheilulajista. Elektronisen urheilun vedonlyönnissä on paljon asioita, joita tulee ottaa huomioon, ja perus maallikko ei usein osaa tehdä oikeanlaista taustatyötä tapahtumasta, johon aikoo vedonlyöntikassaansa sijoittaa. Tästä artikkelista löydät paljon hyviä tietoja, sekä vinkkejä eurheiluvedonlyöntiä varten. Mikäli elektroninen urheilu on sinulle täysin uusi tuttavuus ylipäätään, löytyy sivustoltamme isompi artikkeli koskien alaa yleisellä tasolla.

Miksi lyödä vetoa esports tapahtumasta?

Elektroninen urheilu on vasta kunnolla aukeamassa vedonlyönnin saralla, joten tietoja ei ole saatavilla yhtä paljon, kuin suurten urheilulajien saralta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli seuraat jotain peliä tiiviisti, olet luultavasti paremmin perillä sen hetkisistä voimasuhteista paremmin, kuin jotkut tarjoajat. Näin ollen saat etua oman tietotaitosi kautta, ja voit kartuttaa vedonlyöntikassaasi, kun osaat napsia oikeat ylikertoimet pois oman tietämyksesi ansiosta. Suurempien lajien kanssa kaikki pienet nyanssit ovat tiedossa, kun mediamylläkkä joukkueiden sekä pelaajien ympärillä on loputon. Tästä syystä välittäjät tietävät aina kaiken mitä tulossa on, ja edgeä on vaikea saavuttaa sillä markkinoiden voittaminen on todella todella vaikeaa. Esportsia seuraava vedonlyöjä on monesti paremmin kartalla asioista ja tämä antaa edun pelaajalle.

Elektronisen urheilun saralla liigat sekä turnaukset yleistyvät jatkuvasti, joka tuo markkinoille myös lisää pelattavaa. Ongelmana välittäjille tulee siinä, että rahavirta ei ole vielä kovinkaan suuri heidän suuntaan, joten kertoimet on laskettu nopeasti ja tässä piileekin pelaajan lovi. Koska kertoimet lasketaan nopeasti ja lyödään vaan esille, saattaa jotain olennaista jäädä huomaamatta. Esimerkiksi pelaaja muutokset joukkueiden kokoonpanoissa, kun joukkue joutuu ottamaan stand-in pelaajan mukaan vaikka sairaustapauksen vuoksi, saattaa aiheuttaa joko ylikertoimen altavastaajalle, josta tulikin ennakkosuosikki. Mikäli seuraat joukkueiden sosiaalisen median tilejä ja olet perillä tällaisista asioista, tulet todennäköisesti grindaamaan hyvää rahaa esports vedonlyönnillä, koska todennäköisyydet ovat sinun, eivätkä välittäjän puolella. Tästä voidaan siis todeta, että nyt kannattaa takoa, kun rauta on kuumaa, sillä tilanne tulee varmasti muuttumaan lähitulevaisuudessa, kun esports jatkaa kasvuaan.

Mitä tulee ottaa huomioon esports vedonlyönnissä?

Edellisessä sarakkeessa hieman asiaa sivuttiin jo, mutta yksi tärkeimmistä asioista, joita tulee ottaa huomioon, kun aletaan lyömään vetoa esports ottelusta/tapahtumasta, on kokoonpanot (tämä ei tietenkään päde yksilöpeleihin). On tärkeää tiedostaa seuraavat asiat:

  • Kuinka pitkään joukkue on pelannut yhdessä nykyisellä kokoonpanolla?
  • Minkälaisia suorituksia joukkue on esittänyt yhdessä viime aikoina?
  • Onko joukkueen pelaajat kunnossa, ja minkälaisella tasolla yksilöt ovat esiintyneet?
  • Pelaako joukkue täydellä kokoonpanolla, vai onko mukana stand-in pelaaja?

Mikäli jokin joukkue lähtee turnaukseen viime hetken stand-in pelaajan kanssa, se yleensä tarkoittaa sitä, että ennakkoon ajateltu sijoitus tulee putoamaan huomattavasti. Vaikka stand-in pelaaja olisi huippuyksilö, ei muutaman päivän varoitusajalla pysty sopeutumaan uuteen porukkaan niin, että pystyisi pelaamaan samalla tavalla, kuin joukkueen oman pelaajan kanssa. Koska kyseessä on pääosin viiden pelaajan joukkueet, vaikuttaa yhden pelaajan panos eri tavalla, kuin vaikka jalkapallossa tai jääkiekossa. Kaikki roolit joukkueessa on elintärkeitä, ja siksi joukkueen kemia onkin suuressa roolissa suorittamisen kanssa, yksittäinen stand-in pelaaja, joka on hälytetty paikalle sekoittaa pakkaa sen verran, että suorittaminen ei tule olemaan samalla tasolla.

Se pelataanko tapahtuma netissä vai lanissa on yksi erittäin merkityksellinen seikka. Tämä on erittäin tärkeä ja oleellinen asia. Nykyään huijaaminen on onneksi vähentynyt huomattavasti, mutta netissä pelattavissa tapahtumissa on aina se vaara, että jokin joukkue pyrkii hakemaan itselleen etua huijaamisen kautta, käyttämällä kiellettyjä ohjelmistoja, jotka auttavat esimerkiksi tähtäämisessä FPS peleissä. Yksi räikeimmistä tapauksista, joka esportsin historiassa on nähty, oli ranskalaisen Hovik “KQLY” Tovmassianin tapaus, jossa pelaaminen estettiin kokonaan kilpailullisessa CS:GO:ssa hänen jäätyään kiinni kielletyn ohjelmiston käyttämisestä. Tapaus järkytti silloin suuresti, sillä KQLYa arvostettiin todella korkealle, ja hän vei pelipaikan arvostetussa organisaatiossa yhdeltä maailman parhaista pelaajista, vain jäädäkseen kiinni kahta kuukautta myöhemmin. Muitakin pelaajia on jäänyt kiinni, mutta KQLY on edelleen suurin nimi, jolle on langetettu pitkäaikainen pelikielto. Netissä ja lanissa pelattavissa tapahtumissa on muitakin eroja. LAN tapahtumissa yleisö on sekä kannustamassa, että luomassa painetta. Tämä näkyy varsinkin kokemattomampien peaajien suorituksissa, sillä ei ole helppoa astua ensimmäistä kertaa lavalle, kun edessä on kymmentuhatpäinen yleisö pitämässä mekkalaa seuraten jokaista liikettäsi. Tästä syystä ensimmäistä kertaa isoilla lavoilla pelaavat joukkueet saattavat horjua suorittamisensa kanssa, vaikka netissä joukkue olisi pelannut todella kovalla tasolla ennen LAN -tapahtumaa.

Onko kyseessä yksittäinen ottelu, vai ottelusarja. Yksittäiset ottelut saattavat päättyä miten tahansa, mutta ottelusarjoissa erot voivat kasvaa nopeasti. League of Legends ja DOTA2 ovat pelejä, joissa kartta on aina sama, ainoa muutos on se, että kummassa päässä karttaa joukkueen tukikohta on. Näissä MOBA -peleissä yleisesti ero on kokeneemmalla joukkueella, sillä useamman ottelun aikana kokemus yleensä ottaa niskalenkin, sillä tilanteisiin sopeutuminen on luonnollisempaa. Toki yllätyksiä nähdään lähes poikkeuksetta turnauksissa ja tapahtumissa, mutta tämä on hyvä asia ottaa huomioon. CS:GOn osalta täytyy ottaa huomioon se, että mitä karttoja pelataan. Jokaisella joukkueella on ne ns. “omat kartat”, jossa joukkue esiintyy parhaiten ja pystyy tuhoamaan kenet tahansa. Ottelusarjoissa joukkueet pääsevät yleensä pelaamaan itselleen ominaisia karttoja, joissa heidän mahdollisuutensa voittamiseen on suuremmat. Tässä toki taas korostuu vedonlyöjän oma tietotaito, sillä jos olet hyvin kartalla siitä, missä mikäkin joukkue on vahvoilla voit löytää hyvin etua altavastaajella, mikäli karttavalinnat suosivat heitä selkeästi ennakkoon parempaa vastustajaa vastaan. Hyvänä esimerkkinä voi kaivaa turnauksista ottelusarjoja, joissa ennakkosuosikki ei päässyt pelaamaan omia karttojaan, ja altavastaaja on voittanut BO3 sarjan 2-0 voitoin ihan vain kartta valintojen vuoksi.

Näiden yllämainittujen asioiden lisäksi kannattaa seurata pelaajien Twitch kanavia, sitä kautta opit tuntemaan pelaajat, ja tiedät minkälaisella mielentilalla he ovat liikenteessä. Jos jonkun joukkueen pelaajat ovat viimeisen kaksi viikkoa valitelleet pelatessaan jatkuvasti, pelaamisesta puuttuu rentous, ja homma on jatkuvaa kinastelua, niin voit varmaan arvata, että ei se turnauksessa todennäköisesti kulje hyvin myöskään. Elektroninen urheilu on siitä mielenkiintoinen, että pääset lähemmäs pelaajia, kuin oikeastaan missään muussa lajissa, juuri Twitchin avustuksella. Tiedät minkälaisessa pelikunnossa yksilöt ovat, ja samalla pysyt kartalla pelistä ja sen uusista tuulista.

Esports vedonlyöntikohteet

Koska elektroninen urheilu on vielä suhteellisen tuoretta vedonlyönnin kannalta, niin kohteita ei ole vielä ihan yhtä laajalla skaalalla, kuin mitä suurimmassa osassa urheilua, mistä voi vetoa lyödä. Tämä johtuu siitä, että välittäjät eivät vain oikeasti ole kovin hyvin perillä peleistä ja sen tapahtumista, joten kohteille on vaikea antaa kertoimia. Monissa tapahtumissa yleisesti kohteet ovat vain voittajan valintaa, tai ottelusarjoissa pääsee veikkaamaan kumpi voittaa minkäkin kartan. Isoissa turnauksissa saattaa jo päästä betsaamaan turnauksen MVP:stä, kenellä on eniten tappoja, mikä joukkue voittaa eniten yksittäisiä karttoja jne. Ilokseni voin kuitenkin todeta, että esports alkaa löytymään koko ajan paremmin myös live-vedonlyönnistä. Kohteiden määrä on vielä monesti valitettavan pieni, mutta eteenpäin on menty ja mennään koko ajan. Mitä enemmän peleistä lyödään vetoa, sitä enemmän se alkaa myös kiinnostamaan välittäjiä, joka totta kai tarkoittaa sitä, että tarjolle tulee lisää pelattavaa. Dota2 ja League of Legends peleissä varmasti odotetaan, että saadaan kohteita karttojen sankari drafteille, joka tulee varmasti olemaan todella mielenkiintoinen aihe betsata. FPS peleissä voi odottaa enemmän yksittäisten pelaajien suorituksiin paneutuvia kohteita, ja pieniin nyansseihin liittyviä vetoja. Esimerkkinä voisi heittää over/under veto siitä, montako tappoa ottelun ensimmäisellä puoliskolla saadaan kranaateille. Jotain tällaista on varmasti tulevaisuudessa tulossa, joten tällä hetkellä esportsista kiinnostuneet ihmiset pääsevät vaikuttamaan siihen kuinka nopeasti mennään eteenpäin vain pelaamalla. Kun volyymi markkinoilla kasvaa, kasvaa myös pelattavien kohteiden määrä.

Harmaat markkinat ja niiden välttäminen

Asiantuntijoiden mukaan edelleen jopa 90% elektronisen urheilun vedonlyönnistä tapahtuu laittomilla markkinoilla. Laittomilla tässä tapauksessa tarkoitetaan toimijoita, jotka tarjoavat palveluitaan ilman lisenssiä bittiavaruudessa lain kouran ulottumattomissa. Samalla nämä harmaalla alueella toimivat toimijat mahdollistavat myös alaikäisille vedonlyönnin, joka on vastoin kaikkia uhkapelaamisen lakeja.

Dota2 sekä CS:GO ovat mm. sellaisia pelejä joiden kosmeettisilla esineillä voi käydä vaihtokauppaa tai pelata uhkapelejä. Pelaajat saavat esineitä sattumanvaraisina lahjoina otteluiden jälkeen, tai avaamalla laatikoita joihin avaimet ostetaan oikealla rahalla. Näiden esineiden ympärille rakentui nopeasti jättimäinen bisnes, sillä monet tajusivat niiden olevan helppo kohde takoa rahaa. Tämä johtuu siitä, että monet (varsinkin alaikäiset) eivät ymmärrä esineiden rahallista arvoa, vaan ne ovat “vain esineitä pelissä”. Erilaisiin lottoihin ja arpapeleihin kuitenkin samaan aikaan työnnetään satojen eurojen edestä näitä esineitä. Kun pelattavat esineet loppuu, ostetaan niitä lisää ja peliongelma on syntynyt.

Samaan aikaan kukaan ei pysty hallitsemaan tätä loputonta suota, joka saattaa hetkessä viedä tuhansien eurojen edestä virtuaalista valuuttaa kosmeettisten esineiden muodossa. Rahat menevät milloin kenellekin, mutta varmaa on se, että bisnes kukoistaa. Valve on toki pyrkinyt tähän puuttumaan erilaisten estojen avulla, jotta pelaaminen entiseen tahtiin ei olisi enää mahdollista, mutta lopullista naulaa kosmeettisten esineiden uhkapelaamisen arkkuun ei ole vielä lyöty.

Aiheesta pidetty kysely käy hyvin järkeen, mutta siitä puuttuu jotain erittäin olennaista ja tärkeää jonka haluamme nostaa esiin. Pelaajat jotka uhkapelaamista harrastavat keskittyvät usein kolmeen pointtiin, kun vedonlyöntisivustoa ovat valitsemassa:

  1. Voitot maksetaan ulos
  2. Kertoimet ovat mahdollisimman korkeat
  3. Pelaaminen on helppoa

Listasta puuttuu ehkä kaikista olennaisin sekä tärkein asia, nimittäin laillisuus lisenssin muodossa. Tutkimusten perusteella on käynyt ilmi, ettei esports vedonlyöjät anna painoarvoa sen laillisuudelle. Tietynlainen “hällä väliä” -asenne siis vallitsee tällä hetkellä kyseisen toiminnan ympärillä, joka on hälyttävää omalta osaltaan. Ei pelkästään siksi, että laittomat toimijat eivät estä esimerkiksi alaikäisten pelaamista, vaan myös muut seikat. Tarjotut korkeammat kertoimet on korkeampi siksi, että niillä halutaan houkutella pelaajia sivustolle, se on täysin normaalia. Kaikki muu onkin sitten vaarassa lähtien annetuista tiedoista sekä varoista. Laittomien toimijoiden rahaliikennettä ei valvo tai säätele kukaan, joten sivusto voi helposti vain sulkea asiakkaan tilit ja pitää varat itsellään. Tätä tapahtuu myös hälyttävän paljon.

Miten valita esports vedonlyönti sivu?

Samalla tavalla, kuin minkä tahansa muunkin vedonlyöntisivuston valinta. Tutustu heidän tarjontaan ja lähde etsimään itsellesi sopivinta vaihtoehtoa. Lisensoituja sivustoja jotka ovat erikoistuneet elektroniseen urheiluun alkaa tulemaan lisää jatkuvasti, sen lisäksi vanhat yli 10 vuotta alalla toimineet sivustot alkavat jatkuvasti panostamaan enemmän ja enemmän myös elektroniseen urheiluun vedonlyöntipalvelunsa kautta. Pienemmät esports liigat alkavat löytymään varsin kattavasti eri operaattoreilta ja kaikki suuremmat tapahtumat saavat jo todella laajalla skaalalla erilaisia kohteita jokaiseen otteluun.

Nyt, kun lähdet miettimään minne meinaat seuraavaksi talletuksen tehdä ja betsailla esports otteluita, suosittelemme keskittymään seuraavaan seikkaan todella tarkasti:

  • Lisenssi. MGA, UKGC tai Curacao ovat tunnetuimmat vaihtoehdot. Nyt mukaan on hypännyt myös Viron lisenssin alaisuudessa toimivia toimijoita, jotka ovat myös hyviä sekä luotettavia.
    • MGA: Maltan peliviranomaisen myöntämä lisenssi. MGA on tarkka lisenssien kanssa, eikä niitä saa kuka tahansa. Ennen lisenssin myöntämistä operaattorin pitää pystyä näyttämään mm. voitonmaksukyky, eli taustalla pitää olla riittävästi rahaa, jotta pelaajat saavat voittonsa. Lisäksi EU-maiden asukkaat saavat voitot verottomina tileilleen. Luotettava ja turvallinen vaihtoehto pelaajille.
    • UKGC: Iso-Britannian peliviranomaisen myöntämä lisenssi. Erittäin tarkka operaattoreiden toiminnan kanssa, sekä hanakas jakamaan sakkoja operaattoreille jo vääränlaisesta mainonnasta. Luotettava sekä hyvä vaihtoehto MGA-lisenssin ohella.
    • Curacao: On hyvä tietää, että Curacaon lisenssi on bisnes lisenssi, ei suoranaisesti uhkapelilisenssi, mutta sen avulla voi uhkapelejä kuitenkin tarjota. Pelaaminen on yleisesti ottaen turvallista ja voitot maksetaan pääosin ilman ongelmia. Voitot kuitenkin pitäisi ilmoittaa verottajalle, ja niistä pitäisi verot maksaa.
    • Viro: Yhä useampi pidemmänkin linjan toimija alkaa ottamaan askelia “Etelä-Helsinkiä” kohden. Tallinna tarjoaa kaupunkina hyvän länsimaisen infrastruktuurin sekä mahdollisuuden lisenssille, jonka avulla operaattorit voivat tarjota asiakkailleen luotettavasti sekä sujuvasti uhkapelejä verovapain voitoin.
  • Tällä tavoin varmistus siitä, että pelaaminen on turvallista, rahasi ovat turvassa kuten myös henkilötietosi. Nykypäivänä ei kannata luovuttaa tietoja kenelle tahansa, varsinkaan lisensoimattomille toimijoille. Syy on yksinkertaisen selkeä, ne toimijat eivät ole luotettavia ja siitä syystä niiden kanssa ei kannata olla tekemisissä.
  • Saatat menettää muutaman sentin kertoimissa, sillä kertoimet eivät sisällä houkutus lisää vaan ne on laskettu markkinoiden todellisen valuen mukaan. Se on loppujen lopuksi pieni, tai lähes olematon hinta siitä, että voit nukkua yösi turvallisesti ja nauttia vedonlyönnistä ilman harmaita hiuksia.
  • Viimeinen ja lopulta tärkein pointti on voittojen maksu, lisensoimattomat sivustot voivat minä hetkenä tahansa sulkea tilisi ja pitää varasi etkä tule saamaan niitä takaisin. Siitä syystä pelaa aina sivustoilla, joilla on lisenssi.

Sivustollemme olemme valinneet useita operaattoreita jotka tarjoavat laajalla skaalalla kohteita elektronisen urheilun saralle. Lisäksi kaikki toimijat ovat lisensoituja pitkän linjan ammattilaisia jotka huolehtivat siitä, että asiakkailla on kaikki hyvin. Ongelmia kohdatessa yleisesti juuri pitkän linjan toimijat ovat niitä, joiden kanssa asiat hoituu helpoiten, nopeiten sekä reilusti.

 

Teemu Maarela image
Teemu Maarela Maarela [email protected] Head of Esports

Teemu Maarela is an all around esports guy, who is desperately in love with Dota 2. He is the Head of Esports of the company and contributes to Esports Vikings in Finnish and English.

Gdpr Image

Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi

Painamalla mitä tahansa linkkiä sivustollamme, annat hyväksyntäsi evästeiden käytölle.